Colors-The nature of colors

رنگ‌ها- ماهیت رنگ‌ها

شناخت رنگ و طریقه به کارگیری صحیح رنگ، یکی از ملزومات حیاتی یک طراح است که نحوه تعامل وی را با مخاطبان خود پایه ریزی می کند و از این رو، می‌توان توانمندی یک هنرمند را با میزان توانایی او در چگونگی ترکیب و استفاده رنگ‌ها در طرح خود سنجید.

در حقیقت، کار رنگ‌ها برقراری یک ارتباط بدون کلام با مخاطبان است و این رنگ است که به طرح شما جان و پویایی می‌بخشد. وقتی شما یک بروشور، پوستر، لوگو، طرح جلد و یا یک وب سایت طراحی می‌کنید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که نوع استفاده شما از ترکیب رنگ‌ها، ایده و پیامی را در ذهن افراد منتقل می‌نماید که هر چه بیشتر استفاده از این موضوع استادانه‌تر باشد، میزان ارتباط و پیوند طرح با مخاطب بیشتر خواهد بود.

Colors – primary colors and complementary colors

رنگ ها- رنگ های اصلی و رنگ های مکمل

همان طور که می‌دانید، سه رنگ آبی، زرد و قرمز را سه رنگ اصلی و یا اولیه(primary) می‌نامند.زیرا با ترکیب این سه رنگ، تمامی رنگ‌های دیگر قابل ساختن است و خود این سه رنگ با هیچ ترکیبی بدست نخواهد آمد. برای مثال برای ساختن رنگ سبز، می‌توان از ترکیب رنگ زرد و آبی استفاده کرد.

با ترکیب دو به دوی این رنگ‌ها، رنگ‌های ثانویه(secondary) نارنجی، سبز و بنفش بدست می‌آید و دایره رنگ ما کامل‌تر می‌شود:

در اصطلاح هنر طراحی، هر کدام از این رنگ‌های ثانوی را به عنوان یک رنگ مکمل(complementary) رنگ اصلی قلمداد می‌کنند. برای مثال اگر از شما پرسیدند که رنگ مکمل آبی چه رنگی است، پاسخ شما رنگ نارنجی خواهد بود. اصولاً شناخت رنگ‌ها و نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر، می‌تواند شما را در خلق یک اثر تأثیر گذار یاری دهد.

استفاده از دو رنگ مکمل در کنار هم، سبب ایجاد لرزش و ارتعاش چشمی مخاطب شده و کمی از تأثیر گذاری آن می‌کاهد. بنابراین توصیه می‌شود که حتی‌الامکان رنگ سومی را در مرز این دو رنگ به کار برید تا طرح شما جلوه مطلوب‌تری داشته باشد.

با ترکیب رنگ‌های اصلی(اولیه) و ثانوی، دسته سوم رنگ‌ها به نام رنگ‌های ثالثی! (Tertiary) همچون سبزآبی، قرمزبنفش(ارغوانی) و … ایجاد خواهد شد. با ترکیب هر دو رنگ از این مجموعه رنگ‌ها، مجموعه جدیدی از رنگ‌ها ایجاد خواهد شد.

مدل رنگ RGB

مدلی است که در نمایش تصاویر در نمایشگرهای رایانه و تلویزیون به کار گرفته می‌شود. با توجه به نقش تابش نور در ایجاد تصویر این وسایل، تمامی رنگ‌های تولید شده ترکیبی از سه نور با رنگ‌های قرمز(Redسبز(Green) و آبی(Blue) خواهد بود. به همین دلیل به این مدل ساختن رنگ مدل RGB گفته می‌شود.

پس، از این به بعد هرگاه در فتوشاپ عکسی را دیدید که مود رنگی آن RGB است و یا هنگام باز کردن یک صفحه‌ی جدید، مود رنگ  RGB را برای کار‌تان انتخاب کردید، بدانید که تصویر شما مناسب نمایش در نمایشگر و دیگر وسایل مشابه خواهد بود. اما اگر قصد چاپ طرح‌تان را داشتید، در ادامه خواهید دانست که این مدل، مدل مناسبی برای کار شما نخواهد بود.

مدل رنگ CMYK

اگر بعد از طراحی یک تصویر، از دیدن آن در رایانه لذت بردید و خواستید آن طرح را روی کاغذ چاپ کنید، باید به این نکته ساده ولی حیاتی توجه کنیدکه امکان چاپ رنگ روی یک سطح بوسیله نور امکان پذیر نیست و برای این کار حتماً به جوهر( تونر) نیاز خواهید داشت. این جاست که دردسر شروع می‌شود و مدلی جدید ارائه می‌شود به نام مدل CMYK  . بنابراین توصیه اکید به شما هنگام طراحی این است که اگر کارتان باید پروسه چاپ را طی کند، حتماً در ابتدای کار مود رنگ CMYK  را به جای مود RGB انتخاب نمایید.

نکته قابل توجه این که اصولاً ماهیت نمایش تصاویر در نمایشگرها بر اساس مدل RGBخواهد بود و بر این اساس، برداشت چشم شما از طرحتان هر جند که با مود CMYK  نیز تعریف شده باشد، برداشتی بر پایه RGB خواهد بود. اما علی‌رغم این واقعیت، انتخاب مود CMYK  بسیار مناسب‌تر و عاقلانه‌تر از انتخاب مود RGB برای طرحتان است.

فوت:

برای کارهایی که قرار است در تیراژ بالا چاپ شود ( پوسترها، طرح جلد کتاب‌ها، بروشورها و … )، بهتر است از کارتان یک پرینت رنگی بگیرید و با مقایسه‌ی رنگ نمونه‌ی چاپ شده و رنگ طرح و دستکاری آن روی نرم‌افزار، به حالت مطلوب رسیده و پرینت نهایی را به چاپخانه بدهید تا برای اپراتور چاپ روشن شود که منظور و مطلوب شما چه نوع ترکیب رنگی است.

نکته:

شاید تصور شما این باشد که تمامی طرح‌ها باید لزوماً پروسه چاپ را طی کنند! و بنابر این کار با مود RGB کاری بیهوده است. اما این را به شما بگوییم که این تصور کاملاً اشتباه است! زیرا حجم وسیعی از تصاویر تبلیغاتی در تلویزیون، تلفن‌های همراه و اینترنت منتشر شده و بنابراین هیچ نیازی به چاپ شدن ندارند. برای مثال اگر از شما بخواهند یک طرح برای Autorun یک CD نرم افزار طراحی کنید، در این صورت رنگ‌های زنده و زیبای RGB را رها کرده و باز هم سراغ مود CMYK خواهید رفت؟

Colors- Physical and cultural implications of colors

مفاهیم فیزیکی و فرهنگی رنگ‌ها

رنگ‌های موجود را می‌توان از منظر القای احساس به چند دسته تقسیم کرد:

۱-رنگ‌های سرد (Cool Colors)

این رنگ‌ها، به نحوی آرام بخش‌اند و احساسی آرام، بی‌وزن و بدون دغدغه را به بیننده القا می‌کنند. رنگ‌های آبی، سبز و سفید جزو این دسته رنگ می‌باشند. رنگ‌های سرد را می‌توان به نوعی رنگ خوشبختی نامید. به همین علت لباس عروس معمولاً سفید انتخاب می‌شود.

۲-رنگ‌های گرم (Warm Colors)

این رنگ‌ها که بارزترین آن‌ها قرمز، زرد و نارنجی هستند، باعث بروز عکس العمل فیزیکی در مخاطب شده و ممکن است او را عصبانی و یا حساس نمایند. این رنگ‌ها که می‌توانند به نوعی رنگ انتقاد و یا رنگ خشونت نیز باشند، با بالا بردن فشار خون بیننده، وی را هشیارتر خواهد کرد و او را در جایگاه ابراز عکس العمل قرار خواهد داد. به همین علت اگر خواستید مخاطب خود را نسبت به یک موضوع مهم با خبر سازید، باید از این رنگ‌ها استفاده نمایید. از همین روست که تمامی تابلوهای خطر کنار جاده به رنگ قرمز است.

۳-رنگ‌های خنثی(Neutral Colors)

از جمله این رنگ‌ها می‌توان به رنگ نقره‌‌ای، قهوه‌ای، بژ، سیاه و خاکستری اشاره کرد.

برخی مفاهیم رنگ‌ها (Some concepts of colors):

قرمز (Red)

عشق – تعصب شدید – گرما – شادی و لذت – قدرت

صورتی (Pink)

رمانتیک – بازیگوشی – دخترانه – خوشمزگی و شیرینی

زرد (Yellow)

حسادت – نفرت – تذکر و یادآوری – شادی و با نشاط بودن

طلایی (Gold)

ثروت – روشنفکری – رسمی – افراطی‌گری

نارنجی (Orange)

انرژی – سلامتی – اعتدال

زرشکی (Purple)

سلطنتی – رمانتیک – گران‌بها و نفیس – تقدس و روحانیت

سوسنی (Lavender)

زیبایی و ظرافت – خوشمزگی – رنگ طرفداران حقوق زنان

سبز (Green)

سلامتی – رشد و نمو – تناسب – سرسبزی و طراوت

بژ (Beige)

محافظه‌کاری – تجربه – آسودگی و بی‌خیالی

سیاه (Black)

ماتم و عزا – فقر – خبرگی و مهارت – اسرار آمیزی – وقار

خاکستری (Gray)

رسمی – مهارت و خبرگی – سنگینی و وقار

نقره‌ای (Silver)

مقاومت و استحکام – فریبکاری – ثروت

قهوه‌ای (Brown)

بی‌آلایشی و سادگی – یاری و کمک – طبیعت

سفید (White)

خوشبختی – پاکی – بی‌گناهی – صداقت – آرامش و ملایمت

و اما نکته آخر اینکه هنگام چاپ به جنس و نوع کاغذ حتماً توجه داشته باشید. چون در جذب رنگ و انعکاس به چشم شما تفاوت دارند.

پیروز و سربلند باشید با اندیشه‌ای برتر

, , , , , ,
Share:

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های اخیر.

آخرین دیدگاه‌ها

    بایگانی‌ها